Dijkhuis

Luisteren naar de cliënt en er ook naar handelen

Ik werk al 17 jaar bij ’t Dijkhuis, waarvan de laatste 7 jaar als Eerst Verantwoordelijk Verzorgende. Het is een prima werkplek waar je veel zelf kunt inbrengen en opzetten. Zo hoor ik in mijn functie veel van de cliënten en hun familie. Die signalen pik ik op en ik probeer er dan ook actie op te ondernemen.

Kookclub
Een mooi voorbeeld hiervan zijn de drie kookclubs die inmiddels actief zijn in ’t Dijkhuis. Uit gesprekken tussen bewoners en de verzorging kwam naar voren dat bewoners het leuk zouden vinden om zelf groente te verbouwen en weer eens eigen aardappels en groente te kunnen koken. Dit is opgepakt en besproken met Jackie van Beek, de directeur. Zij was meteen enthousiast. In samenwerking met vrijwilligers zijn er inmiddels drie kookgroepen:  een voor alleen dames, een voor heren en een gemengde groep.

Zelf kiezen en koken
Eenmaal per twee weken koken bewoners zelf en kiezen ze uit wat ze willen eten. Samen aardappels schillen, boontjes punten en gehaktballen draaien. Griesmeelpudding koken, hoe lang is dat voor de bewoners al niet geleden? Koken op de manier die ze gewend zijn van 20 tot 30 jaar geleden. Daarna eten ze gezamenlijk en komen er leuke gesprekken naar boven.

Groentetuintje
Vaak hoorde ik dat mensen verse sla en andere groenten missen. Ook daar hebben we wat op gevonden. We hebben bij ’t Dijkhuis een groente- en kruidentuintje aangelegd. We kweken daar sla, bloemkool, bonen, bieten en kruiden. In de zomer hebben mensen dus verse sla. Dat vinden ze heerlijk. Ze maken er zelfs op hun eigen manier een heerlijke dressing bij.

Huiskamergesprekken
Eenmaal per jaar nodigen we de cliënten en hun eerste contactpersoon uit voor een huiskamergesprek. Aan de hand van de uitkomsten van het cliënttevredenheidsonderzoek bespreken we met hen een aantal stellingen. We vinden het belangrijk om te weten wat cliënten en hun familie vinden van de zorg en ondersteuning de zij van ‘t Dijkhuis krijgen. Een van de punten die naar voren kwam en waarvoor ook een actie is uitgezet, is een bordje “niet storen”. Cliënten of familie kunnen dit gebruiken als ze privacy willen om in alle rust belangrijke zaken te bespreken. Ook is er een vraag naar boven gekomen om de deur naar de tuin  rolstoeltoegankelijk te maken. Dit nemen we mee in de nieuwbouwplannen.

Werken bij ’t Dijkhuis biedt veel mogelijkheden om zelf initiatieven te ontplooien, zeker als dit de cliënten ten goede komt. Hun welzijn staat centraal en zo hoort het ook. Ik draag daar graag mijn steentje aan bij.